Publicerat 24 november, 2020
Skrivet av Åke Gustafson
2-Priser el-motor i båt
Halva priset gentemot en diesel installation?
En El-motor installation brukar ofta sluta på halva priset jämfört med en ny dieselinstallation. Vad är det då som skiljer kan man fråga sig.
Att installera en el-motor är förhållandevis ganska lätt, inga delar brukar väga mer än 20-30kg vilket gör det enkelt att hantera utan kran eller andra lyftanordningar. Dessutom behöver man inta tänka på vare sig -bränsletank och -filter, -kylsystem med- slangar o -kylare, -avgassystem med -rör och -förskruvningar, -luftfilter och -ventilation vilket gör det extra enkelt och förkortar el-alternativets installationstid med många arbetstimmar.
Även om dieselmotor-säljarna lockar med priset för motorn så tillkommer en mängd med extra delar som både kostar och tar mycket tid att montera och priset stiger i höjden.
Väger man sen in kostnaderna för drift kan man med solcell köra el-motorn helt utan kostnad och slipper tiden för tankning, kontroll av olja, kylvatten mm under hela sommarperioden.
Och slutligen kostnad och besvär med -vinteravställning, -bränslestabilisator, -motortvätt, -dränering av motorblock o -avgas, -frostskydda, -oljebyte, -smörjning -mm.mm.
Ett exempel på en vanlig motorsats för segelbåtar kostar c:a:
- Chassi c:a 9 000:-
- El-motor c:a 9 000:-
- Motorstyrning c:a 9 000:
- Regl. mm c:a 2 – 8 000:-
- SUMMA 35 – 45 000:- beroende på tillbehör & prestanda
Batterier: 4st bly 12V 100Ah 6 800: – eller 4st LiFePO4 60Ah 26 975: – tillkommer |